Jong ontmoet oud

vrijdag 13 januari 2017/Categorieën: Verslag

Iedere maand gaat één van onze groepen op bezoek bij de bewoners van verzorgingshuis Oostduin en iedere maand komen de juffen en leerlingen terug met een tas vol verhalen. Jong ontmoet oud en met elkaar worden sinterklaasliedjes gezongen, kerststukjes gemaakt of een pindaketting geregen. Ook bezochten enkele bewoners in december onze school om het kerstspel  bij te wonen. Na zo’n bezoek sturen de juffen dan foto’s en soms een verslagje aan Anky om te plaatsen op de website (zie bijvoorbeeld hier). In december is het erbij ingeschoten de berichten op de site te plaatsen. In januari had juf Anky een nieuwe telefoon en was alle input vakkundig gewist. ‘Pech’, dacht ze. En zo erg was dat toch helemaal niet?

Totdat zij vandaag tijdens een invalbeurt in groep 3B zelf met de kinderen op bezoek mocht bij de opa’s en oma’s van Oostduin en zelf mocht ervaren hoe hartverwarmend dit project is. Toen voelde zij de urgentie om u te vertellen over dit mooie project. Bij deze!

Al bij binnenkomst keken de kinderen hun ogen uit en slaakten kreten van bewondering: ‘Wow, cool dit! En kijk die handige karretjes!’ In de gemeenschappelijke ruimte plaatsten zij zich nog wat onwennig tussen de ouderen. Na de uitleg van meneer Chris was alles duidelijk: iedereen, oud en jong maakte een tekening en schreef daarop een wens voor de ander, waarna die werd uitgeknipt, opgerold en in een zelfgebakken wafeltje gestopt.  De eenvoud van de opzet bleek tegelijk de kracht. Zet de kinderen en de ouderen door elkaar, geef ze een taakje en vanaf dat moment loopt het eigenlijk vanzelf. Oud hielp jong met schrijven en jong hielp oud met kleuren.

Zo leerden onze groep 3’ers alvast de derde naamval en de Kofschip-regel en ontdekten de ouderen dat zij het kleuren nog niet verleerd waren. Het was mooi te zien dat de kinderen geen enkele moeite hadden die heerlijke koekjes weg te geven aan de lieve opa’s en oma’s, ook al was inmiddels duidelijk dat de productie van de ouderen wat achterbleef. Als alle wensen uitkomen heeft Oostduin binnenkort een zwembad in de achtertuin, een caravan op de stoep en bakken vol snoep in de voorraadkast.

Het was een feestje om mee te maken.  Wat een geluk voor juf Anky dat ze mee mocht met groep 3B. Ze viel met haar neus in de boter!