Dit is de vakantieplanning 2020 2021 Alle evenementen zijn opgenomen in de online agenda De jaarplanning voor op de ijskast vindt u hier Tip: u kunt zich ook abonneren op onze digitale agenda

Flamingo-weetje groep 5

zaterdag 13 februari 2016/Categorieën: Nieuws

In groep 5 waren wij bezig met Nieuwsbegrip. Daar ging het over dierentuin Emmen, waar ze de dieren gingen verhuizen naar een ander verblijf.

Daar zagen wij ook Flamingo’s, met prachtige roze veren. De discussie in de klas ontstond, is de kleur van de flamingo van nature roze?. Een aantal kinderen wist te vertellen dat de flamingo bij geboorte wit was. Wij zijn toen met de hele klas gaan googlen, en daar stonden veel uiteenlopende beweringen. Zodoende hebben wij besloten met de hele klas een email te sturen aan Dierentuin Artis. In Emmen waren ze immers druk met verhuizen. Een week later kregen wij reactie. Graag delen wij onze kennis met u! ‘Zowel in de natuur als in Artis wordt de roze kleur van de flamingo’s veroorzaakt door een natuurlijke kleurstof in hun voeding. Dit riep direct de vraag op: Wat eten die beesten dan? Roze koeken!? Na enig onderzoek leerden we dat flamingo’s vooral schelpdieren zoals garnalen en krabbetjes eten en dat díe dieren dan weer plankton eten en dat die plankton een rode kleur heeft en dat dáár de kleur van de flamingo’s vandaan komt. Leuk weetje, hè!