Een veilige leeromgeving
Het schoolklimaat op Wolters is warm en respectvol. Leerlingen, ouders en leerkrachten vormen een hechte driehoek. De omgang is informeel waar mogelijk en professioneel als de situatie daar om vraagt. Wij streven naar een veilige leeromgeving voor alle betrokkenen.
Sociaal-emotioneel leren
Op Wolters zijn we heel bewust bezig met de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van de kinderen. Wij streven naar een veilige leeromgeving voor al onze leerlingen. Het sociaal-emotioneel welbevinden van een kind is een eerste voorwaarde om tot optimale ontwikkeling te komen.
Middelen
Sociaal emotioneel leren is een continu proces. Ter ondersteuning van dit proces gebruiken we de methode KWINK. Ons leerlingvolgsysteem volgt de kinderen ook op sociaal-emotioneel gebied. Waar nodig kunnen we expertise inzetten van de Schoolmaatschappelijk werk. De kracht van een goed pedagogisch beleid zit hem ook in pedagogische tact, eenduidigheid in handelen en het sociaal emotioneel begeleiden en volgen van de leerlingen.
Expertgroep
Er is een expertgroep Sociaal Emotioneel Leren die waakt over ons beleid in dezen. Daarnaast ontwikkelt de groep initiatieven en wordt meegedacht over de wijze waarop we aandacht besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen en het pedagogisch klimaat op onze school.
Oepsie de slang
Om het belang van de veilige leeromgeving, zichtbaar te maken voor onze kinderen hebben we op Wolters een mascotte; Oepsie de regelslang. Oepsie geeft de schoolafspraken en de veilige leeromgeving een gezicht. Zij staat voor een gezond pedagogisch klimaat en alle aspecten die daarbij komen kijken.