Wat vind jij nou eigenlijk sportief?

donderdag 23 februari 2017/Categories: Informatie

Twee jaar geleden werd het schoolplein prachtig ingericht met speeltoestellen, een tribune en een miniveldje waar gretig gebruik van gemaakt wordt; met name door voetballende ventjes en hier en daar een stoere meid. Wij merken dat het aantal incidenten sinds de herinrichting is afgenomen. Tegelijk blijft de omgang op het plein een actueel thema.

Uiteraard besteden de leerkrachten met regelmaat aandacht aan de wijze waarop we met elkaar omgaan en hoe een spel leuk kan zijn voor iedereen. De vraag ‘Is dat sportief?’ is een terugkerend thema dat wij graag onder uw aandacht brengen omdat het zo goed werkt als het gesprek thuis opvolging krijgt aan de keukentafel.

Wij laten de speelpauze het liefst zoveel mogelijk aan de kinderen. Waar in de klas de leerkracht de regels bepaalt en goed gedrag voorleeft, willen wij de kinderen in de pauze de gelegenheid geven het geleerde in de praktijk te brengen.

Op het plein kunnen zij veilig oefenen voor de echte wereld en leren zij elkaar kennen in al hun facetten. De één is bazig, maar ook heel grappig, de ander verlegen en altijd aardig. Weer een ander kan niet tegen zijn verlies en de volgende wint altijd met wedstrijdjes. Hoe ga je daar mee om? Het gesprek daarover wordt in de klas uitgebreid gevoerd.

Als daar behoefte aan is, maken we gedragsafspraken of stellen we een wisselrooster in, zodat iedereen aan de beurt komt. Soms is dat op klassenniveau en in andere gevallen op schoolniveau. Niet alles kan en hoeft begrensd te worden. Wij leggen het accent liever op sportiviteit.

Sportiviteit gaat over geschreven en ongeschreven regels, over krachten meten en incasseren en over een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor plezier en groei. Als u volgende keer belangstellend vraagt hoe het op school was, kunt u uw kind misschien de vraag voorleggen  “Wat vind jij nou eigenlijk sportief?”.