Waalsdorpervlakte

vrijdag 25 mei 2018/Categories: Verslag

Deze vier toppers vertegenwoordigden Wolters op 4 mei bij het luiden van de klok en gaven zo een gezicht aan de speciale band die er is tussen de school en het monument op de Waalsdorpervlakte. Op 15 mei bezochten de groepen 8 het monument. Stephanie maakte een verslag:

We kwamen ’s ochtends aan op school en het begon als een normale dag. Toen gingen we allemaal op de fiets naar de Waalsdorpervlakte. We kwamen aan en daar stond mevrouw Van der Spek op ons te wachten.
We kregen allemaal een zonnebloem en liepen door het bos, naar de plek waar de herdenking op tv ook was. Er lagen allemaal dennenappels in de kleuren rood, wit en blauw. Er stonden ook drie kruisen eerst van hout, maar nu staan er drie kruisen van brons.

We gingen allemaal in een halve cirkel staan en er werden gedichten voorgelezen. Daarna moesten we 2 minuten stil zijn en gingen we het Wilhelmus zingen. We hebben daarna de zonnebloemen neergelegd in een W, dat zijn twee V’s voor vrede en tegelijkertijd ook de W van Wilhelmina en toevallig ook de W van Wolters. We gingen daarna naar de plek waar de mensen vermoord zijn.

De meneer van het erepeleton vertelde ook, dat na de oorlog mensen opgravingen hebben gedaan naar vermiste personen. De duinwachter was tijdens het vermoorden van de verzetstrijders achter een bosje gaan zitten en wist dus precies  waar de lijken lagen. Het was heel mooi om te zien, maar ook wel indrukwekkend. Daarna gingen we naar de klok die ze bij de herdenking luiden.

De meneer van het erepeleton vertelde ook dat een paar jaar geleden de klepel was gebroken. Toen gingen we weer teruglopen naar de fietsen, en iedereen mocht ook drie dennenappels meenemen.  En daarna gingen we weer naar school.