Groep 6 kijkt kunst

woensdag 18 november 2015/Categorieën: Verslag

De groepen 6 gingen vandaag naar het Gemeentemuseum. Sinds de Bouscholteweek vorige maand, zijn de kinderen natuurlijk echte kunstkenners. Het was dan ook leuk om te zien dat de zij de verschillende stijlen ook al echt herkenden tijdens de rondwandeling door het museum.

De klassen werden in tweeën gedeeld; de ene groep startte in het atelier. Daar moesten de leerlingen een eigen muziek partituur schrijven. Vervolgens mochten de kinderen dit muziekstuk laten horen op  verschillende instrumenten. Het was echt heel bijzonder wat voor resultaten er uit kwamen. Daarna wisselde de  groep naar een bepaald schilderij in het museum. Tijdens deze weg zagen we schilderijen van bijvoorbeeld Piet Mondriaan. We zagen er zelfs eentje waar Sander uit 6A zijn presentatie over heeft gehouden! We hebben natuurlijk meteen een foto van hem bij het schilderij gemaakt. Hij kon ons er gelijk meer over vertellen. Bij twee schilderijen bedachten we geluiden. Hoe zou dit schilderij klinken? We hoorden bijvoorbeeld  wind, vogels, water en trippelende konijnen. Deze geluiden maakten we dan allemaal tegelijk en zo vormden we een echt orkest.

Daarna gingen we weer terug naar school met de bus en dat is altijd een evenement op zich! We zaten zelfs samen met groep 8 in een dubbeldekker bus. Het was een leerzame en leuke ochtend.

Meer foto's zie je in de Fotogalerij.