Eindtoets

vrijdag 22 april 2016/Categories: Toelichting

De leerlingen van groep 8 hebben deze week hard gewerkt aan de centrale Eindtoets. eerder dit jaar kregen zij al een schooladvies dat bindend is voor plaatsing op middelbare scholen. De media besteden deze weken ook altijd veel aandacht aan de toets.

Wat gebeurt er als een leerling een hoger toetsadvies krijgt dan het schooladvies?
Uit de Centrale eindtoets rolt een toetsadvies. Eerder dit jaar kregen onze groep achters al het schooladvies dat leidend is voor plaatsing in het voortgezet onderwijs. De wet verplicht scholen het eerder gegeven schooladvies te heroverwegen en biedt de mogelijkheid het advies naar boven bij te stellen. Op Wolters kiezen wij er, in dat geval, altijd voor onze leerlingen het voordeel van de twijfel te geven en het advies naar boven bij te stellen. Hoe wij tot deze beslissing zijn gekomen leest u in bijgevoegd document. Het bestand is ook terug te vinden op de Groep 8 pagina op deze website.

Drie verschillende eindtoetsen
Basisscholen hebben de keuze uit drie eindtoetsen, Cito, Iep en Route 8. Op Wolters kiezen wij vooralsnog voor de Eindtoets van Cito. Dat doen wij omdat de resultaten die onze leerlingen in het verleden behaalden voor deze toets in grote mate overeenkwamen met ons beeld van wat een leerling aan zou kunnen én omdat de resultaten op de toets een goede voorspeller zijn gebleken van het daadwerkelijke uitstroomniveau dat onze leerlingen aan het eind van hun voortgezet onderwijsloopbaan behaalden. Het is, met het oog op zelfevaluatie, bovendien fijn dat de Cito-toets integreert met ons leerlingvolgsysteem.
Er is voor ons op dit moment geen aanleiding voor een andere toets te kiezen. Iep en route 8 zijn nieuwe spelers op de markt. Beide toetsen spreken ons aan waar het opmaak en afnametijd betreft. Het is nog te vroeg iets te zeggen over de voorspellende waarde van deze toetsen. Wij volgen de berichtgeving omtrent beide toetsen nauwgezet en evalueren jaarlijks of de Cito-toets nog het best bij onze school past.