Een update over de ICT-updates

donderdag 10 januari 2019/Categories: Nieuws

Vervanging en uitbreiding desktops en accesspoints

Om gericht te kunnen werken aan de ICT-bekwaamheidsdoelen is een goed functionerende ICT-omgeving op Schoolvereniging Wolters noodzakelijk. In de oude situatie was het lastig in de klas te werken aan deze doelen, omdat enerzijds de processor in de draadloze devices (Skoolmates) niet voldoende kracht had om bepaalde programma’s te draaien en anderzijds omdat de accespoints in de lokalen niet genoeg capaciteit hadden om minimaal dertig verbindingen te leggen. Hierdoor was klassikale ICT-les vrijwel alleen mogelijk in het ICT-lokaal. Echter bleek het aantal desktop pc’s ook niet altijd voldoende te zijn om met een volledige klas te werken.

Om bovenstaande situatie te verbeteren is vóór de Kerstvakantie geïnvesteerd in de vervanging én uitbreiding van de accespoints en desktop pc’s in het ICT-lokaal. In de klaslokalen hangt nu een accespoint waarop wél tenminste dertig verbindingen gelegd kunnen worden en in het ICT-lokaal is het aantal desktop pc’s uitgebreid naar 34. Tevens zijn deze systemen geüpgraded naar Windows 10, wat noodzakelijk is om zo snel mogelijk een grote stap te maken naar werken in de cloud.

Office 365 en de cloud

Het gebruik van clouddiensten biedt het onderwijs veel voordelen. Veel oefensoftware draait inmiddels in de cloud. Tegelijk is een aantal essentiële softwarepakketten nog niet beschikbaar voor de cloud. Met de overstap op Windows 10 en het gebruik van Office365 wordt voor leerkrachten én leerlingen werken in de cloud steeds meer regel dan uitzondering en uiteindelijk ook noodzakelijk. De samenwerking met systeembeheerder Skool blijft noodzakelijk.

Chromebooks voor de leerlingen van groep 6 t/m 8

Om de hoeveelheid uren die leerlingen op Schoolvereniging Wolters gebruik maken van de digitale leermiddelen uit te breiden is al langere tijd gekeken naar een persoonlijk device. De realisatie van betrouwbare, betaalbare en persoonlijke apparatuur voor iedere leerling in de groepen 6 t/m 8 is eind december 2018 gerealiseerd met de aanschaf van 180 Chromebooks. Het voordeel van een persoonlijke device in combinatie met cloudtoepassingen in de beheeromgeving van Skool leren echt plaats- en tijdonafhankelijk wordt én er klassikaal kan worden gewerkt aan de ICT-bekwaamheidsdoelen. Er hoeft daardoor minder beroep gedaan te worden op het ICT-lokaal, waardoor de groepen 1 t/m 5 vaker gebruik kunnen maken van deze ruimte.

De Chromebooks worden na gebruik opgeslagen in kasten, waarin ze ook worden opgeladen. Een wijziging in de elektra infrastructuur was noodzakelijk om het tegelijkertijd opladen van de Chromebooks probleemloos te laten verlopen. Deze werkzaamheden worden op 11 januari uitgevoerd.

Tevens ontvangen de leerlingen van groep 4 t/m 8 een set oortjes die op school kan worden gebruikt tijdens het werken achter de pc.