Bouscholte wat is dat?

donderdag 31 maart 2016/Categories: Informatie

Iedere groep werkt gedurende een periode van het schooljaar aan een vooraf vastgesteld thema in projectvorm. Dat noemen we de Bouscholteweken. In de Bouscholteweken is alles anders. De kinderen leren met en van elkaar om een presentatie te maken over een hen door de leraar aangereikt onderwerp.

Dat doen zij met behulp van de digitale middelen die school en thuis te bieden hebben. Het accent ligt op samenwerken, onderzoeken, creëren en presenteren. Ieder leerjaar op het eigen niveau. de afgelopen maand waren de groepen 1,2, 5 en 8 aan de beurt. De kleuters hadden dit jaar als thema Beroepen dat haar apotheose had in de fantastische gezamenlijke voorstelling voor de ouders.

In groep 5 verdiepten de kinderen zich in de Provinciën, zij maakten moodboards, schreven ieder een eigen hoofdstuk en ieder groepje presenteerde aan de hand van een PowerPoint aan de ouders wat zij geleerd hadden. En wat is dat veel en wat deden zij het super!

In groep 8 is het thema altijd Geschiedenis, want dát was het lievelingsvak van meneer Bouscholte, de oprichter van onze school. De leerlingen werkten in groepjes, versplinterd door de hele school, aan hun werkstuk over historische kopstukken. Wat is het mooi te zien, hoe zelfstandig de kinderen kunnen (samen)werken. En aan presentatietalent was al helemaal geen gebrek!

Er is een heus Bouscholte-comité (4 Wolters-ouders van niet-groep-achters) dat zowel de mondelinge, als de digitale én de papieren presentaties beoordeelt van onze oudste leerlingen. Het comité reikte, onder grote belangstelling van de trotse ouders, prijzen uit voor individuele en groepsprestaties. Misschien was het nog wel het mooiste te zien hoe trots de leerlingen waren op hun klasgenootjes die in de prijzen vielen.  Het Bouscholte project is en blijft een mooi instituut! De foto’s staan achter de inlog op onze website.